dinsdag 30 april 2013

Nummer 1


Waaraan denk jij bij nummer 1? Is het je eerste keer? Is het je favoriete persoon, kleur, eten etc.?

Een nummer 1 heeft veel in zich; het is een winnaar. Het is de eerste. Het is groots, maar kan tegelijkertijd ook klein zijn. Want onbewust heeft iedereen een voorkeur voor zijn/haar #1. Hiernaar zijn we allemaal wel op zoek. Wie zegt er nou nooit ‘beste vriendin/vriend/etc.’, ‘favoriete..’ of ‘lievelings-‘?
Nu ik hier over nadenk, is dit weer een vorm van het zogenaamde hokjes denken.  Wij mensen categoriseren nu eenmaal graag. Dit blijft dus niet alleen bij die éne nummer 1, nee dit gaat ook over uiterlijke kenmerken.
Stel; je loopt in de supermarkt en je kan iets niet vinden. Wat doe je dan? Je gaat op zoek naar personeel. Deze zijn te herkennen aan de bedrijfskleding! Hierdoor plaatsen jouw hersenen deze persoon in het hokje ‘supermarktpersoneel’. Zo snap je natuurlijk wel dat ik eeuwen door kan blijven gaan met die categorieën, maar mijn punt zal inmiddels wel duidelijk zijn.
Om toch in een categorie te blijven denken, wat betreft mijn opleiding Communicatie, wil ik het graag hebben over de nummer 1 reclame’s. Als je op YouTube ‘best commercial ever’ intypt, krijg je genoeg mogelijkheden om je de komende paar uur te vermaken. Ik raad je aan dit een keer te doen, wie weet krijg je vanzelf wel inspiratie voor een opdracht/blogpost/enzovoorts!
Maar zelf heb ik ook een paar favorieten.
Zo vind ik de reclame van Ohra – Bom in uw Eend geweldig. En nee, dat komt niet alleen door de eend. ;) (Nu vraag ik me tussendoor trouwens wel af; zijn jullie al nieuwsgierig naar het hele ‘eendengebeuren’?)
Het is gewoon een typische situatie; je zult eens iemand nodig hebben en je wordt keer op keer doorverbonden. Ik heb er zelf echt een hekel aan als ik lang moet wachten aan de telefoon, want het kost wel telkens minimaal €0,10 per minuut. En dan heb ik het voornamelijk over de 0900-nummers. Hierdoor ben je al chagrijnig voordat je überhaupt nog fatsoenlijk met iemand gesproken hebt. Als je dan eindelijk iemand te pakken hebt, krijg je te horen  dat ze je niet kunnen helpen en wordt je weer met iemand anders doorverbonden.
In deze reclame is het juist zo dat de meneer een beetje het ‘lulletje rozenwater’  uithangt. Hierdoor is het aandoenlijk om te blijven kijken naar deze commercial, omdat er uiteindelijk niets meer van klopt. Dit kan ik trouwens niet meer categoriseren onder het kopje ‘miscommunicatie’.

Door al het hokjesdenken en categoriseren in het leven, blijft alles overzichtelijk en heeft iedereen een bepaalde kijk op dingen. Voorkeuren zijn natuurlijk nooit erg, maar blijf niet hangen in vaste patronen. Als ik later als communicatieprofessional het beroepenveld in ga, hoop ik de vaste patronen te kunnen doorbreken en met nieuwe, verfrissende inzichten te komen. Vandaar onderstaande inspirerende quote.
 
Follow my blog with Bloglovin

1 opmerking: