donderdag 2 mei 2013

Bekroond!

De troonswisseling. Een post hierover is eigenlijk onvermijdelijk. Hebben jullie ook meegenoten van het gehele spektakel? Ik heb vooral mijn ogen uitgekeken naar de vele inhakers qua reclamecampagnes. Er waren spannende, originele en afgezaagde reclames bij.
Ik heb ontzettend veel uitingen voorbij zien komen, maar ik moet toch een keuze maken. Overigens heb ik alle 'de klant is koning' of 'ik will-em' uitspraken gemeden, deze zijn ontzettend veel gebruikt waardoor aan originaliteit wat te wensen overbleef.

28 januari 2013 Beatrix hield destijds haar abdicatietoespraak.  Hierop haakten Vodafone en Hollands Nieuwe meteen in. En niet zonder succes.

Vodafone combineert haar dienst (mobiel internet) met haar pay-off ‘power to you’. Visueel is deze combinatie sterk uitgewerkt. Ik denk alleen dat bijvoorbeeld ouderen wat meer moeite zullen hebben met deze uiting, mits zij natuurlijk weten hoe een smartphone werkt.

De uiting van Hollands Nieuwe is daarentegen in één keer duidelijk; door een citaat uit Beatrix’ uitspraak te pakken, is de boodschap meteen helder.

De kroning zelf

Heineken neemt de activiteiten rondom te kroning zelf onder de loep. Hierdoor kwamen zij tot de bevinding dat bij een nieuwe koning een nieuwe munt hoort. Hetzelfde geldt voor bierflesjes; een nieuw uiterlijk komt met een nieuwe dop.

Hema’s uiting is kort en krachtig. In één opslag zie je de stoel (hier: troon) en de prijs. Ik denk deels dat zij hiermee inhaken op ook de bezuinigingen. Een nieuwe troon hoeft helemaal niet veel meer te kosten; neem gewoon echte Hema.

Ik vind de uiting van King Pepermunt gewaagd. Dit is wel een beetje een doordenkertje. Je moet weten dat King een merk is en dat deze naam hier is  veranderd naar de volledige naam van Willem-Alexander.

En als afsluiter nog een hele simpele; Cup-a-Soup Koninginnensoep. We mogen nu wel de verandering hebben doorstaan van koningin naar koning, maar daar gaat Cup-a-Soup niet aan meedoen. Nee, hun koninginnensoep blijft gewoon bestaan. Het is maar dat we het weten.. ;)

 

1 opmerking: