zaterdag 8 juni 2013

Doe mij de originele maar!

Ik heb verschillende jeugdherinneringen. Dit zijn dan ook persoonlijke details van mij. Vandaar dat ik jullie mee wil nemen in één van deze herinneringen.
Bedankt he, pap!

Vroeger was alles beter. Wie kent deze uitspraak niet? Het wordt niet als een stelling geponeerd; het is een conclusie waar wij niet omheen kunnen. Maar wat boeit het jou als jongere om je met het verleden bezig te houden? Je richt je toch op het heden? Lekker genieten van het leven dus.
Bij mij thuis hoor je deze uitspraak heel vaak. Vooral mijn vader gelooft heilig in deze conclusie. Het is dan ook zijn doel om mij en mijn zus van zijn gelijk te overtuigen. Zo worden wij abrupt onderbroken als wij muziek zitten te luisteren. ‘ Ik heb de originele versie!’, is iets wat wij vaak aanhoren.


Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld apparatuur. Tot een paar jaar geleden hadden wij nog een kast van een TV in de woonkamer staan. Dat ding ging maar niet kapot. Ook hebben wij pas een digitale camera aangeschaft toen wij op een uitgebreide vakantie gingen, want ook onze ’normale’ camera was nog goed. Platenspelers hebben wij thuis ook nog staan. Allemaal van die ouderwetse dingen die nog normaal functioneren.
Bij ons in de woonkamer kun je ook een stel speakers van Philips vinden die al minstens 30 jaar oud zijn. Hieruit schalmen regelmatig The Beatles, Creedence Clearwater Revival, The Eagles, The Cats en nog veel meer ouderwetse artiesten. Hier ben ik mee opgegroeid. Ik weet niet beter dan dat wij vroeger met de auto onderweg waren en er een bandje draaide. Met die bandjes werd ook zuinig omgegaan. En stiekem kon ik ze allemaal meezingen. Al deze ouderwetse dingen komen voor in mijn jeugdherinneringen.
Ik moet mijn vader nageven; eigenlijk heeft hij toch wel gelijk. En dat is iets wat ik niet graag toegeef. Zijn muziek is lekker om naar te luisteren, uit zijn speakers klinkt goed geluid en de kwaliteit van de apparatuur vroeger was nu eenmaal goed. Tegenwoordig zijn het marketingtrucjes en zijn spullen van slechtere kwaliteit. Maar gelukkig; ‘oude’ liefde roest niet. En dat geldt ook voor mijn vaders apparatuur.

3 opmerkingen: