zaterdag 11 mei 2013

Ik zie ik zie wat jij niet ziet..!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, hoe vaak hoor je die uitdrukking wel niet? Er kunnen de meest verschrikkelijke dingen gebeuren. Als je bijvoorbeeld niet oppast met giftige (schoonmaak)middelen en deze komen in je ogen terecht, dan kan je blind worden. Heel veel gruwelverhalen dus.

Maar wat nou als je vanaf het begin af aan al visueel gehandicapt bent? Wat doe je dan? Mijn ogen zijn ook niet geweldig; ik draag zelf ook lenzen. Hier heb ik al een verschrikkelijke hekel aan. Zonder mijn lenzen of mijn bril, voel ik me echt beperkt.  Zoiets ‘kleins’ als het missen van goed zicht, kan je leven groots bepalen. Kan je nagaan hoe dat is voor mensen die (zo goed als) blind zijn!
Zojuist las ik op Nu.nl een artikel over studenten die een app hebben ontwikkeld voor visueel gehandicapte mensen. Ik vind het mooi dat er nog zulke initiatieven bestaan onder jongeren. Tegenwoordig ligt er voornamelijk de nadruk op de slechte invloed van de smartphone onder jongeren, terwijl er ook daadwerkelijk oplossingen mee gecreƫerd kunnen worden. Ook kan dit artikel de status van jongeren weer eens een boost geven; immers, niet alles wat jongeren doen is verkeerd..

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten